Najbardziej znany polski fotoreporter, odnoszący sukcesy zarówno w Polsce, jak i za granicą. „Przychodzę i mówię, jak jest” – tak określa swoją działalność i to, jak pracuje z obiektywem. Skąd fenomen Tomaszewskiego?
Stern, Paris Match, GEO, New York Times, Time, Fortune, Vogue, Die Zeit, Elle – to kilka zagranicznych tytułów, w których swoje zdjęcia publikował Tomasz Tomaszewski. Polskich nie ma szans tu wymienić – byłoby ich za dużo. Od 20 lat fotograf stale współpracuje także z magazynem National Geographic. Nie tylko publikuje w nim swoje foto-eseje, jest też konsultantem jego polskiej edycji. Poza realizacją własnych projektów uczy fotografii i prowadzi warsztaty, dzieląc się swoim wieloletnim doświadczeniem. Korzystają z tego młodzi fotografowie w Polsce, USA, w Niemczech i we Włoszech.
Projekty fotograficzne Tomasza Tomaszewskiego koncentrują się wokół spraw społecznych. Zjawiska kulturowe lub sytuację wybranych grup ludzi fotograf pokazuje na konkretnych przykładach. Na jego zdjęciach są bohaterowie, z którymi widz może się utożsamić, lepiej zrozumieć ich sytuację, poczuć to, co chciał opowiedzieć autor.
Najbardziej znane cykle Tomaszewskiego to m.in.: czarno-biała, kameralna, spokojnie i z wrażliwością opowiedziana historia o największym szpitalu pediatrycznym w Polsce – Centrum Zdrowia Dziecka. Zupełnie inny jest fotoreportaż o Cyganach: tu – jak w życiu bohaterów – jest mnóstwo koloru, zdjęcia są dynamiczne, pełne energii, choć opowiadają o niełatwych sprawach. O polskich PGR-ach fotograf opowiadał w cyklu „Rzut beretem, o Śląsku i pracy górników – w Hadesie”. Ze swoją żoną, Małgorzatą Niezabitowską stworzył projekt o polskich Żydach – „Ostatni – Współcześni Żydzi Polscy”.
Tomku, jesteśmy dumni!
Pozdrawiamy, Inter-foto.eu