Zachód słońca – jak fotografować?

Wakacje rządzą się swoimi prawami. Kiedy wyjeżdżamy na urlop, oczekujemy od życia tylko relaksu, spokoju, zresetowania się i… dobrych zdjęć. Chyba nie ma świecie osoby, która w podróż nie zabiera aparatu fotograficznego lub smartfonu z bardzo dobrymi parametrami. Lubimy uwieczniać piękne chwile, aby później – w momencie kryzysu – wrócić do nich i ponownie się zatrzymać. Właśnie takim momentem jest bez wątpienia zachód słońca. Bohater wielu filmów i obiekt westchnień fotografów.

pexels-photo-414477

Wydawać by się mogło, że samo pstryknięcie aparatem, aby otrzymać powalający efekt. Nic bardziej mylnego. Tutaj potrzeba więcej talentu niż sprzętu, aby móc z dumą udać się po odbiór odbitek cyfrowych, które zajmą zaszczytne miejsce w rodzinnym albumie.

Poprawna ekspozycja

Najgorszą zbrodnią na zachodzie słońca, jaką można poczynić jest… tryb automatyczny, który nie jest w stanie określić naszych fotograficznych potrzeb. A musicie wiedzieć, że zachód słońce jest bardzo wymagającym towarzyszem. Automatyczna ekspozycja sprawi, że zdjęcie będzie bardzo prześwietlone. Dlatego – podczas ustawiania – powinniśmy skierować obiektyw na niebo (o wiele jaśniejsze niż zwykle), zaraz obok tarczy słonecznej. Zwróćcie jednak uwagę, żeby słońca nie było w kadrze. Zapamiętajcie parametry, żeby później dokonywać delikatnych korekt.

Jeśli już uznamy, że parametry są poprawne, wtedy uruchamiamy tryb manualny i ustawiamy przysłonę o dwie wartości w górę. Dopiero po tej modyfikacji mamy gwarancję, że zachodzące słońce nie będzie prześwietlone.

Okiełznaj zachód słońca – garść porad

Jeśli już opanowaliśmy najtrudniejszą sztukę (czytaj: mamy niebo pod kontrolą), to teraz czas na mini poradnik, jak sprawić, żeby zdjęcia z wakacji były efektowne.

  •  Rob zdjęcia na tle morza lub gór (przepiękny kadr)
  • Używaj lampy – zdjęcia będą ostrzejsze
  • Ustaw serię zdjęć – większa szansa, że uda Ci się złapać bardzo dobre ujęcie
  • Selekcję zrób dopiero na komputerze, na chłodno. Zdjęcia na wyświetlaczu mogą wyglądać inaczej niż te na większym ekranie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *