Czym jest Bressonowska koncepcja decydującego momentu?

Henri Cartier-Bresson urodził się 22 sierpnia 1908 roku w Chanteloup-en-Brie. Uważany jest za twórcę nowoczesnego reportażu. Reportażu opartego na teorii decydującego momentu, czyli zasadzie mówiącej o tym, że to fotograf podbudowany intuicją i wiedzą powinien zdecydować, w którym momencie nacisnąć spust migawki, tak aby zdjęcie zawierało odpowiednią treść, jak i miało doskonałą kompozycję. Przegapienie tego momentu jest stratą absolutną – dana chwila nie ma szans, by się powtórzyć. Jak sam powiedział: „Fotografować to znaczy wstrzymać oddech, uruchamiając wszystkie nasze zdolności w obliczu ulotnej rzeczywistości”.

1

Bresson fotografował aparatem Leica – jego zdjęcia były cenione na całym świecie. Redakcje najbardziej znanych czasopism ubiegały się o nie, a największe galerie chciały wystawiać jego zdjęcia. Fotoreportaże tego artysty można było oglądać tak w Stanach Zjednoczonych, jak i największych krajach europejskich. W tym kontekście warto podkreślić, że wystawa Bressona jako pierwsza wystawa fotograficzna została wystawiona… w Luwrze!

Nie od razu Bresson zajął się fotografią. Początkowo, w latach 20. studiował malarstwo, a także filozofię. Dopiero od roku 1931 zajął się na poważnie fotografią, by pod koniec życia wrócić do dawnych pasji, przede wszystkim malarstwa.

Znaczenie i forma według Bressona

Malarstwo zostawiło zresztą duży ślad w fotografii Bressona – wyczucie formy, malarskie kadrowanie jego zdjęć ma w sobie coś z najlepszych płócien mistrzów pędzla. Fotograf pozostawał także w bliskim kontakcie z największymi malarzami jego czasów. Okładkę do książki The Decisive Moment wydanej w 1952 roku przygotował nie kto inny, jak Henri Matisse. Inspirował go szczególnie kubizm, kierunek, którego jednego z przedstawicieli – André Lhote’a – miał okazję poznać osobiście. W fotoreporterskich zdjęciach Bressonowi nierzadko udawało się uchwycić wręcz geometryczne kompozycje.

Twórczość Bressona jest niezwykle zróżnicowana. Na jego fotografiach widzimy zarówno „nic nie znaczące” wydarzenia, jak i dokumentację wojny domowej w Hiszpanii, czy ostatnie dni życia Mahatmy Gandhiego.

W książce The Decisive Moment, która jest zwieńczeniem teorii Bressona, czytamy: „Dla mnie fotografia jest jednoczesnym rozpoznaniem, w ułamku sekundy, zarówno znaczenia wydarzenia, jak i precyzyjnej organizacji form, które nadają wydarzeniu właściwą ekspresję”.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie będzie publikowany. Zaznaczone pola są obowiązkowe *

*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>